Framtiden är redan här

Tänk om segelmakaren kunde skicka sin designfil till duktillverkaren och säga:
- Var så god, gör ett segel av det här.

Det låter som ett framtidsscenario. Men faktum är att vi redan gör det. Den moderna segelmakartekniken har förfinats ytterligare och Gransegel kan nu erbjuda den till sina kunder: D-4 från Dimension/Polyant.
D-4 är ett färdigt ’membran’. Alltså som ett helt segel, men utan trimmade lik och utan alla förstärkningar. Ren duk i ett stort sjok, med den färdiga formen hos seglet inbyggd. Vi designar seglet på ditt lokala Gransegel-loft, membranet görs av duktillverkaren Dimension/Polyant.
När Gransegel skickar en segelfil till Dimension/Polyant, börjar de med att fördela ut lastbärande trådar som lamineras i den mycket noggrant uträknade lastriktningen. Laminatet fogas ihop under högt tryck och får nästan lika låg limhalt som i ett traditionellt laminat av högsta klass. Detta är den stora skillnaden mot andra metoder av det här slaget.
Jämför man ett membransegel med ett panelsegel är skillnaden inte bara att trådarna i membranet ligger i kurvor parallellt med krafterna. De ligger också mycket tätare utmed höglastzonerna vid till exempel skothornet eller utmed akterliket på höga, smala segel.
Vid lamineringen av D-4 segel används en mix av kolfiber och Kevlar eller Vectran, samt Pentex. Ytfinishen kan variera mellan open scrim, enkel taffeta eller dubbel taffeta (se vår dukinformation på sidan 23).
Membransegel har färre sömmar och är därför mindre lämpade för riktigt små lättvindsgenuor, då möjligheten att bygga in form reduceras.
Rent praktiskt är D-4 tillverkningen en förvånansvärt smidig process. Vi använder precis samma designprogram oavsett om det gäller membran- eller panelsegel. När trådarna är laminerade och membranet har levererats till loftet, ofta i ett helt stycke, är vi i samma fas som när ett panelsegel är ihoplimmat efter laserskärningen. Efter att ha fintrimmat seglets exakta likmått tar det traditionella hantverket vid, och membranseglet får sin slutfinish

Yarn densities and trajectories are varied throughout the membrane to ensure the optimal amount and direction of yarn for the predicted loads. Complementary yarn layouts are standard for the reefs, cunningham and tack.

Vad det handlar om är segelmakarens ständiga strävan att kombinera låg vikt med ännu bättre formbeständighet.
Hämta.
Klicka på bilden för att ladda ner hela brochren i PDF format. ca 1,5mb
stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50