Vilken duk passar dig och din båt?


Dacron – Premium Wowens
Dacrondukens styrka ligger i dess seghet. Den töjer sig istället för att gå av. Det ger dacronsegel lång ”mekanisk” livslängd.
Men töjningen gör också att att Dacron långsamt blir ’utseglat’. Bukens djup ökar med tiden, och den flyttar akterut i seglet. Det farliga är att man långsamt vänjer sig vid ett segel som faktiskt är deformerat.
Om man som vi använder den allra bästa fibern i en tät konstruktion, kan det ändå bli mycket bra segel till mindre båtar där krafterna inte är så stora.
För långfärdsseglare har radiella rullgenuor i kraftig, varporienterad Dacron av högsta klass hållit formen bra. Men framför allt har de hållit ihop längre än något laminat, det visar fleråriga seglingar och tiotusentals sjömil runt jorden.
Dacronseglen skärs nästan alltid med horisontella paneler, s k cross cut. Det är en traditionell, enkel skärning som tillsammans med priset på duken gör dacronseglen jämförelsevis billiga.

Dacron – Polycote/HTP+
Som namnet antyder är det här en hårt behandlad dacronduk, avsedd enbart för kapp- och entypsseglare av mindre båtar med krav på prestanda. Den här duken används i många klasser som inte tillåter laminatsegel eller ’High Modulus’-fibrer som Aramid (Kevlar) och Spectra.
’Coated’ Dacron har bra formstabilitet och ger bra prestanda för pengarna, men livslängden är kort. Seglet är knöligt att hantera eftersom det bör rullas, veck på fel ställe kan skada duken.
Det här är segel för en begränsad kundkrets!

GCLX – Gransegels eget ’Cruising Laminate’
GCLX står för Gran Cruising Laminate med X-ply, specialgjord för Gransegel. Tillsammans med duktillverkaren har vi utvecklat en prestandaorienterad laminatduk med god formbeständighet. GCLX kan vinna regattor, men har också bra livslängd till ett vettigt pris.
GCLX-duken delaminerar inte med sin 2-filmskonstruktion. Den är mjuk och smidig att hantera, men har en tyngd som inte lämpar sig på större båtar. Den 45-gradiga X-tråden ger denna duk unik prestanda i både diagonalen och väften jämfört med cruisinglaminat av standardtyp.
Det här är en bra duk som ger många års seglingsglädje.

PXT – Polyestermylar med enkel Taff
Det här är en laminatduk med skyddande taffeta på ena sidan, lämplig för rullgenuor till mellanstora, skärgårdsseglande båtar. Duken är lätt och stark och har bra prestanda. Kan vara ett alternativ också för klubbkappseglaren som vill ha en bra genua för onsdagsseglingen men är tveksam till livslängden hos – och priset på - Kevlar och kolfiber.

PENTEX – ’OneDesign film-to-film laminate’
Om klassreglerna sätter stopp för mer avancerade dukmaterial är Pentex ett alternativ. Liksom Dacron är detta en polyesterfiber, men här uppbyggd som ett utpräglat laminatsegel. X79, Tornado, Ballad, J-80, Späckhuggare, Maxi 77 är bara några exempel på alla båtar som använder ’OD pen’-duken.
Vi använder den bara till segel under ca 30-35 kvm. Seglen radialskärs och får bra formstabilitet, de blir lätta och snabba till ett bra pris.
OD pen kan användas av såväl klubbkappseglare som till rullgenuor för cruising.
Pentex har mer än dubbla motstånd mot töjning jämfört med Dacron, men inte samma goda ’minne’ som mer avancerade fibrer. Det gör att duken mjuknar lite med tiden. För ’full-racing’ har den alltså begränsad hållbarhet.

GPL – ’Carbon Panel’
Lättast, starkast, max prestanda – och högsta ’ball-faktorn’ i havet av vanliga dukar på rulle.
Här handlar det om en duk i kolfiber. Seglen får limmade paneler, något för kräsna seglare som vill ha det bästa och är beredda att betala lite mer för att få det.
GPL-seglet blir oerhört stumt, och den låga vikten gör det lätt att hantera ombord. Med sin svarta färg ser det garanterat häftigt ut, exklusivt för seriösa kappseglare med fast besättning. Men faktum är att också det ensamma paret på sin H-R 43 kan ha glädje av GPL - om de bara vågar bryta mot konvenansen.

Custom Load Path Sail
Det här är en teknik för 2000-talet där segelmakarens och duktillverkarens insatser integreras på ett maximalt sätt.
Kunden får en i alla bemärkelser skräddarsydd produkt. Redan duken är specialgjord för just ditt segel.
Gransegel formger seglet som vanligt och skickar alla uppgifter till duktillverkaren. Där bildar den 3-dimensionella formen underlag för distributionen av varje enskild fiber, som med stor noggrannhet läggs ut för att följa belastningsmönstret i seglet.
Bättre sätt att maximera styrkan finns inte.
Varje segel kan också anpassas efter kundens behov och sätt att segla. Exempelvis kan cruisingseglaren få skyddande taffeta på ena eller bägge sidorna och dessutom anpassade rullrevsförstärkningar för både rullgenua och rullstor
Men än så länge är membransegel ändå mest ett segel för racingkunder som vill ha det yppersta i sin segelgarderob.

Dukvalet är avgörande när du ska beställa ett nytt segel.
Det är ditt sätt att segla och dina förväntningar som bestämmer vilken duk du ska välja.
GCLX står för Gran Cruising Laminate med X-ply, specialgjord för Gransegel. Tillsammans med duktillverkaren har vi utvecklat en prestandaorienterad laminatduk med god formbeständighet. GCLX kan vinna regattor, men har också bra livslängd till ett vettigt pris.
Hämta.
Klicka på bilden för att ladda ner hela broschyren i PDF format. ca 1,5mb
stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50