CSF Membrane

CSF Membrane Segel upp till 45kvm tillverkas i en maskin som producerar 1270mm breda paneler. Detta är bra på små segel med mycket form. Dessa kallas “multipanel strung sails”.
Stora segel över 45kvm eller riktigt plana segel görs i en maskin som Aeronaut i Australien levererade. Största enskilda panelen kan vara 10 x 20 meter. Dessa kallas “widepanel strung sails”.
Förutom trådarna som läggs enligt våra mönster ligger ett grundscrim mellan mylarfilmerna. De grundscrim som finns att välja på är:

  • Black technora X-ply
  • Polyester square.

CSF/M segel kan konstrueras med en mängd kombinationer av fibrer:

  • Kolfiber
  • Technora
  • Vectran
  • Pentex
  • Polyester

Hemligheten med membran segel är att göra en smart trådlayout. Trådarna ska följa lasterna i seglet på ett optimalt sätt med rätt “denier” tal på rätt ställe. Det får inte bli för tätt med trådar för då blir laminatet inte optimalt. Ett kompromissande som kräver rätt mjukvara och erfarenhet.
Vi designar din trådlayout med Gransegels designprogram “Sailpack” och mailar både form och trådlayout till CSF. Allt för att upprätthålla full kontroll på kvalitet och design.
Förutom att välja trådtyp har vi möjlighet att konstruera seglet med ett antal olika typer av “omslag”.
På bägge sidor om trådarna lamineras alltid en mylarfilm. På prestanda segel nöjer man sig med detta för att hålla ner vikten. Vill man ha lite mer “kött” att nöta på kan man välja att laminera på ett eller två lager “taffeta” på mylarfilmen.
Det finns även en variant där man laminerar in taffettan innanför mylarfilmerna. Mylaren ytterst är att föredra ifall man ej vill riskera att få jordslag och smuts på seglen.

Dubbeltaff håller längst men “openscrim” är snyggast i längden då ingen smuts fastnar på den blanka mylaren.


CSF Membrane GP Race
Lättast möjligt utan onödig vikt. Misshandelstoleransen är begränsad men för den erfarne seglaren är detta ett givet val. Mylar ytterst på bägge sidor om ett grundscrim av Black technora X-ply. Trådlayouten består av en kombination av kolfiber och technora.

CSF Enduro
Här fegar vi lite. Så förutom ovanstående konstruktion lamineras ett lager taffeta på ena sidan. Vikten ökar men även misshandelstoleransen. Lämplig konstruktion på försegel med mycket överlapp som tar stryk i slagen. Standard är en 70 grams taffeta, men kan uppgraderas till en lättare 40grams variant.

CSF Cruise Elite
Konstruktionen för den som satsar på livslängd före prestanda. Membranet är skyddat av ett lager vit taffeta på bägge sidor. Förutom den vita standard taffetan går den att beställa i en ljust grå variant.

Tack vare Gransegels mycket avancerade system för design har full kontroll över designprocessen.
Hämta.
Klicka på bilden för att ladda ner hela brochren i PDF format. ca 1,5mb
stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50