GranPrix går av stapeln lördag den 6 september 2008. Anmälan till Kent Wretman eller via webbformulär. Startavgiften är lika fri som vinden.Tel. 08-718 30 60 Fax. 08- 718 49 05 E-post: kent@gransegel.com.
Hämta inbjudan och seglingsföreskrifter

Efter mer än trettio år på samma ställe flyttar nu Gransegel Malmö AB till nya, toppmoderna lokaler i Limhamns Småbåtshamn.
Även om flytten bara rör sig om 300 meter, är det ändå ljusårs avstånd mellan det gamla loftet och det nya, skräddarsydda segelmakeri som invigs på påskafton den 22 mars 2008.

Nya lokaler lyft för Gransegel i Malmö


Vi bjuder på nostalgisk 70-tals film. En resa i kunskapens tecken, till tider då Ballader och IF-båtar dominerade kappseglingsbanorna. Håll till godo Vind i seglen
del1 - del2 - del 3
Rolf Gyhlenius bad Ron Holland konstruera en riktigt bra seglare med familje komfort, den är nu känd som Omega 36. Detta gjordes i mitten på 80-talet.
Så här hade den nog sett ut ifall dom haft tillgång till dagens material och kunskap
del1 - del2 - del 3
Här kan du se resultat och bilder från GranPrix 2007
Telefon och adresser
Här kan du be om en offert
Ett utskjutbart bogspröt för gennakersegling. Levereras som byggsats för däcksmontage. Två däcksöglor placeras i linje med stävbeslaget. Stävbeslaget består av en rostfri ring med polyamidbussning (PA) genom vilken bogsprötet skjuts fram i aktivt läge. När du har tagit ner gennakern dras bogsprötet tillbaka och säkras i den aktre däcksöglan.

Här kan du läsa om vad som händer när Gransegel "chiptrimmar" en Bavaria
Spinnaker
Trots allt prat om gennakrar är det fortfarande spinnakern, den gamla hederliga, som är det bästa seglet för läns och mycket djupa slörar. Men det är också så, att hur man än gör den är det ett segel som passar bäst för just dessa djupa bogar.
När färden blir resans mål
Den är så självklar att vi sällan tänker tanken fullt ut. Tanken på vinden.
Vi tar den för given, skotar hem och seglar iväg. Och tänker inte mer på det. Trots att vinden styr allt vårt seglande.
Att locka anden ur flaskan
Visst är det en alldeles speciell känsla att hämta sitt nya fräscha segel hos segelmakaren. Än så länge hopvikt och platt, den tredimensionella formens hemlighetsfulla magi går ännu inte att se.

Det började i en källare på 60-talet
En trappa ner i marken är överkomligt för en ung entusiast med gott om idéer, men med tunnare plånbok. Det var så Arved von Gruenewaldt startade Gransegel, men det visste han inte då.
Framtiden är redan här
um är att vi redan gör det. Den moderna segelmakartekniken har förfinats ytterligare och Gransegel kan nu erbjuda den till sina kunder: D-4 från Dimension/Polyant.
Nyckeln till bekvämare storsegelhantering, Foldex II™
Gransegels bomkapell med integrerade Lazy-jacks underlättar storsegelhanteringen på ett enastående sätt.
Släpp ner storseglet i Foldex II och dra igen dragkedjan - klart.
’Fathead’ ger nytt liv åt båten
Fathead beskriver bra vad det handlar om: mycket segelyta högst upp i toppen. Det är samma typ av utbyggnad som man ser på båtarna i America’s Cup och Volvo Ocean Race ute i vida världen.
Nu tar gennakern över!
Redan för femton år sedan annonserade vi om våra gennakrar, men seglare är ofta försiktiga generaler; vi fick många förfrågningar men få beställningar.
Men vinden har vänt. Numera gör vi mängder av gennakrar, av alla sorter.
’Glider’ – rullfock med mer yta
Glider-focken ger dig bättre driv på kryssen, med en topp som twistar fint tack vare akterrundan högt upp. Ingen smal slips till topp som strutar i byarna. Du kan slå på varje vindvrid, vilket mer än väl kompenserar för förlusten av att inte segla med genuan.
Den välsignade rullgenuan
För inte alltför många år sedan ansågs det inte riktigt fint med rullgenua. Riktiga seglare högg i och hissade och bytte segel utan problem, man fnös åt blotta tanken att rulla upp sin genua.
Rullsystem för enklare segelhantering, Cruising, racing eller codezero
Den långa vägen till ditt nya segel
Vinden är seglarens bästa vän – men den är en krävande samarbetspartner!
När hjärntrusten på seglarproffsens båtar diskuterar vindar och vägval ute på banan pratar de om ’pressure’. De frågar sig aldrig var vinden är starkast. De frågar sig var det finns mest ’tryck’ i vinden.
Nu kommer kolfibern starkt
Kolfiber i seglen… Kan det vara nå’t?
Nja, tycker nog de flesta, det låter både dyrt och extremt. Starkt, för all del, och väldigt lätt. Och det är ju bra.
Men också känsligt. Kort livslängd. Det passar nog för mångmiljonprojekten i America’s Cup, men inte för vanliga seglare.
Nya dukar på tvären
Ett alternativ till GPL och D-4 är Maxx från Contender, Diax2 från Bainbridge och FX från Dimension/Polyant - tre intressanta tillskott på innovationsfronten.
Fem vanliga frågor
– och vad vi svarar på dem
Dukvalet är avgörande när du ska beställa ett nytt segel.
Det är ditt sätt att segla och dina förväntningar som bestämmer vilken duk du ska välja.
Ett segels hållbarhet, formstabilitet och ändamålsenlighet beror dels på segelmakarens kunskap och ambitionsnivå, och dels på materialet det är uppbyggt av.
Sikta på stjärnorna, träffa grantopparna.
Vi på Gransegel arrangerar varje höst kappseglingen GranPrix.
Granboken - nästan allt du behöver veta om segel.
Anmäl båt och besättning till GranPrix
GCTT - succé duken från Gransegel

"Dags för design. Det är nu det roliga börjar för våra segelmakare: Att få formge och bygga ditt nya segel, att bestämma dess design och konstruktion"


Grattis till CB66-mästarna Pontus Brenter, Rickard Svanberg, Börge Englund.
Vi är stolta att det blev Gransegel både på första och andra plats.

Imponerande uppvisning av tvåmansbesättning i den hårda vinden. Tomas Skålén och Johan Haglöf blev tvåa.
Bilden "stulen" av regatta.nu

Hämta.
Klicka på bilden för att ladda ner hela brochren i PDF format. ca 1,5mb
stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50