fbpx




Rullgenua


Rullgenua är numer en självklarhet på cruisingbåtar. För inte alltför många år sedan ansåg man det inte riktigt fint med
rullfock. Riktiga seglare högg i och hissade och bytte segel utan problem, man fnös åt blotta tanken att rulla upp sin genua. Men fnysandet upphörde den dag man fick en chans att prova på fördelarna med rullsystem. Den som en
gång gjort det vill inte byta tillbaka!

Idag är rullgenuan inte bara accepterad, den är välsignad av tusentals seglarfamiljer.

Gransegels rullgenua är tillverkad enligt konstens alla regler. Den har ett förvånansvärt stort register. Effektiv inte bara när man seglar den helt utrullad, utan också när den är revad. Med en bra rullgenua har man därför alltid
rätt segel uppe. Man kanske startar dagen på öppet vatten i hård vind och seglar då med genuan delvis inrullad. Kommer man in i mera lä bakom en ö rullar man ut genuan helt. Och när vinden friskar på nytt tar man in några varv igen

.

Med traditionella försegel väljer man på morgonen och seglar kanske halva dagen med ömsom för mycket, ömsom för lite segel uppe – och på kuppen går halva nöjet förlorat.

Men rullgenuans stora register ställer också stora krav på
konstruktionen – den ska trots allt fungera lika bra som både genua 1, 2 och 3. Även som liten fock när det friskar i.

Segelduken

Allt börjar med diagonaltöjningen. Alla
dukar, såväl vävda som laminerade, är starka på längden (varpen) och på tvären (väften) men sämre på diagonalen – jämför med en näsduk, som töjer sig ohämmat på diagonalen men är stum om man drar i motstående sidor.

Hur stor diagonaltöjningen är beror på dukkvaliteten, men den finns alltid där, mer eller mindre. Det är därför vi syr nästan alla moderna segel med radiella paneler; då följer trådarna i väften helt eller delvis belastningen
i seglet. När man börjar komma farligt långt ut mot diagonalen tar en nya panel vid, och så vidare. Segelmakaren gör en så kallad ’belastningsorienterad panellayout’.

En del seglare tycker nog att det här verkar väl avancerat för ’en vanlig rullgenua’, men det är precis tvärtom. Knappast något annat segel är lika beroende av en avancerad skärning som rullgenuan med sin väldiga spännvidd, från bleke
till kuling.

Konstruktionen

IGransegels 3-D designade rullgenua är formen insydd i varje panel. Ju fler paneler, desto större blir noggrannheten i både den horisontella och vertikala bukkurvaturen. Och desto bättre hanterar skärningen de stora lasterna. Detaljlösningarna
är också viktiga för att rullgenuan ska stå pall för den tuffa tillvaron som allroundsegel. På rullgenuan har vi därför lagt ner extra mycket krut på att utveckla detaljer som är funktionella och starka och därmed bidrar till att
göra seglingen extra bekväm och problemfri. Några exempel:

Skothornsförstärkningen är uppbyggd av en hård kaka med många lager segelduk närmast ringen, för minimerande av rynkor ut i seglet. Fall- och halshorn är mjukare för att underlätta jämn och snygg upprullning. I skothornet sitter en
rostfri pressad ring, i topp och hals fäster du seglet i välvda tubband för att skona rullens profil vid inrullning.

Revad rullgenua

För att lättare hitta olika revningslägen på rullgenuan och därmed snabbt kunna ställa in tidigare utprovade skotpunkter, gör vi tydliga markeringar i underliket; ’Genua 2’ med 25% av ytan bortrevad, ’Genua 3’ med halva segelytan inrullad.

En stor del av formen i en genua ligger i förliket, rullgenuan är skuren med en positiv (konvex) kurva. Det gör att extra duk förskjuts in i seglet när du hissar upp rullgenuan på förstaget, och det är gott och väl så länge man inte revar genuan.
 Vid revning vållar den här extra ’buk’-duken problem. Dels för att man ju vill plana ut seglet när vinden ökar, dels för att överskottet av duk gör det omöjligt att rulla upp seglet på ett acceptabelt sätt. Det är här
bukkompensatorn kommer in i handlingen.

Bukkompensatorn byggs upp som en utvidgning av förlikets mellersta del. När du rullar in seglet ett varv blir rullen tjockare på mitten och tunnare ute i ändarna. När du revar seglet ytterligare går det åt mer duk per varv i mitten,
och formtillskottet framifrån minskar i motsvarande grad.



Bukkompensator


Parallellt med förliket sys flera rader med foam i olika längder. Alternativt så använder vi rep. De hjälper seglet att få planare form vid segling ner det är delvis inrullat.



Förstärkningar


För att rullgenuan ska tåla att seglas revad krävs att fall- och halshorn sys med förstärkningar som inte försvinner in i rullen efter ett par varv. Den långa toppförstärkningen måste dessutom vara ganska bred för att segelduken inte ska deformeras av krafterna när seglet är revat



Snörplina


Trimlinan i akter- och underliken är gjord i Dyneema, som har mycket liten töjning. På lite större båtar är trimlinan dessutom utväxlad för att minska belastningen på linlåsen och seglarens fingrar. Det gör att man med en enkel justering hindrar liken från att fladdra och att justeringen är bestående



Telltales


Trimtrådar – alla tiders bästa och simplaste styr- och trimhjälp – är standard på alla våra rullgenor, både längs förliket och vid revzonerna.



Gransegels rullgenua syr vi enligt konstens alla regler och har ett förvånansvärt stort register. Den är effektiv inte bara när den seglas helt utrullad, utan också när den är revad. Med en bra rullgenua har man därför alltid rätt segel uppe.

Categories:

Tags:

Comments are closed