Allt om gennaker och code rullar
”Top-down” och ”bottom-up” är termer som främst används för ändlösa rullsystem som använder en vridstyv lina (AT-kabel), runt vilken seglet rullar upp. Till skillnad från ett traditionellt rullsystem, där förseglet hissas i en förlikspår i aluminiumprofilen och seglet rullas upp runt hela profilens längd. Dessa rullsysten används till gennaker och code segel.
Bottom-up-Coderulle (nerifrån och upp)
Ändlösa rullsystem har utvecklats i takt med den ökande användningen av Code segel. Code segel är ett segel med rakt till lätt kovext förlik . Det är segel som har en halvbredd mellan 50-75% och förlikspänning krävs för att möjliggöra att inrullning av seglet. Den vridstyva kabeln är insluten i en ficka som löper längs seglets förlik.
Själva seglet är fäst vid Kabelns öglor, både vid hals och topp. Kabeln ligger tätt ihoprullad med seglet i segelsäcken, som redan är tätt upprullad. När det är dags att montera seglet, fästs Kabelns öglor på coderullen i halsen och en svivel vid toppen. Sedan hissas det som en lång korv för att rulla ut, code-rullen med ändlös lina tillåts att snurra fritt tills seglet är helt utrullat. När det är dags att rulla in din Code Zero, du drar i den ändlösa manöverlinan och coderullen börjar snurra, då börjar det rulla upp botten av seglet runt Kabeln först, och rullningen arbetar gradvis upp längs seglets förlik – därav uttrycket ”Bottom-up.”
Top-down-Gennakerrulle (uppifrån och ner)
När Code Zero-segel blev mer populära, blev även asymmetriska gennakersegel det, särskilt inom racingkretsar där man strävade efter att optimera sina undanvinds-vinklar. Asymmetriska gennakersegel är i grunden en förlängning av Code Zero-segel; de blir djupare och lättare ju lägre önskad seglingsvinkeln blir. Men det finns en grundläggande skillnad mellan en gennaker och en Code Zero: när du seglar djupare vill du att hela seglet ska kunna rotera runt staget, och du får större segelyta med en positiv förlikkurva jämfört med ett segel för snävare vinklar kräver ett rakt förlik. Därför behöver gennakersegel ett fritt förlik som är oberoende av rullkabeln.
Den traditionella metoden för att ta ner en spinnaker var en spinnakerstrumpa ”snuffer”, men med den ökande användningen av bottom-up-Code för Code Zero-segel och deras likheter med asymmetriska gennakersegel började seglare experimentera med ändlösa rullsystem. Inledande försök till vanlig bottom-up-Code visade sig katastrofala. På grund av djupet i seglets mitt jämfört med hornen, och rullningen börjar från botten, men innan seglets mitt hade rullats upp skulle även toppen börja rulla nerifrån och upp, vilket ledde till att en stor ficka av luft fångades i mitten eller överdelen av det rullade seglet.
Lösningen för att effektivt rulla ihop dessa djupa undanvindssegel blev att tillåta rullningen att börjar i toppen och låta seglets hals rotera fritt i botten, oberoende av antingen Kabeln eller coderullen. Resultatet: rullningen överförs från rullen längs hela längden av Kabeln och börjar i toppet på seglet, och all luft pressas ut ur seglet när rullningen går längs Kabeln till halsen.
Vad är skillnaderna mellan Bottom-up och Top-down Code/Gennaker-rullar?
Skillnaden mellan en bottom-up-Code och en dedikerad top-down-Coderulle är att en top-down-rulle har en fristående hals-svivel monterad på Coderullen. När rullen rullar upp, roteras gaffeln och Kabeln medan hals-sviveln förblir statisk. Detta gör att vridmomentet kan överföras längs hela Kabeln till seglets topp, där rullningen börjar. Eftersom hals-sviveln är frikopplad, är botten av seglet det sista som rullas upp runt Kabeln.
Topdown adapter
De flesta kommer att vara glada över att höra att det finns några alternativ förutom att köpa en dedikerad top-down-gennakerulle (Seldèn GX). Det vanligaste av dessa, och populärt bland nöjesseglare, är att använda en topdown adapter. Detta är en fristående hals-svirvel med en ögla för att ansluta till gaffeln på en vanlig bottom-up-Coderulle.
Topdown-adaptern kan installeras och lämnas permanent på seglet, med Kabeln ansluten och halsen fastsatt. När det är dags att hissa gennakerseglet, kopplar du helt enkelt på top-down-adaptern i rullen, fäster fallet på sviveln och hissar ut det från säcken.
Nackdelen med top-down-adaptern är möjligtvis ökningen i vikt jämfört med en dedikerad top-down-rulle och en liten minskning i tillgänglig förliklängd. För de flesta nöjesseglare uppväger fördelarna med att använda en enda rulle för både deras Code Zero och gennaker nackdelarna.
Ett annat, något mer komplicerat, alternativ används på ett antal stora båtar med besättning och teknisk kunskap att genomföra det. I verkligheten kan gennakers hals vara helt oberoende av Coderullen. Vissa båtar installerar en 2:1-halslina direkt på däck nära rullen. Vid hissningen fästs sviveln i spinnakerfallet, botten av Kabeln i gaffeln i rullen, och halsen i linan på däcket.
Fördelarna med denna inställning är att den är den lättaste (billigaste) alternativet och den ger besättningen möjlighet att snabbt och enkelt justera förlikspänningen på gennakern. Nackdelen är att du måste se till att halslinan justeras under utrullning och upprullning.
AT-kabel vridstyv antitorsions lina
Vad är skillnaden i design mellan en top-down eller bottom-up AT-kabel ? Ta reda på vad som utgör en bra AT-kabel och de viktiga skillnaderna mellan de två tillämpningarna.
De kan se likadana ut, men en top-down-AT-kabel kräver en grundläggande annan specifikation än en motsvarande bottom-up-kabel. Top-down-AT-kabel er är dyrare, och det kan finnas en frestelse att välja det billigare bottom-up-alternativet. Men det kan vara riskabelt … misslyckanden kan bli dyra!
Hemligheten bakom torsionsegenskaperna ligger i Kabelns mantlar. Olika tillverkare använder olika tekniker, men i grunden är mantlarna utformade för att fungera som ett torsiellt rör runt Kabelns kärnfiber. Tricket med en bra AT-kabel är att maximera torsionsstyvheten och samtidigt behålla Kabelns flexibilitet så att den kan packas ihop tillsammans med seglet när den inte används.
Bottom-up-AT-kablar är högt belastade för att säkerställa god förlikspänning i ditt Code Zero-segel med rakt förlik eller staysail. Därför är Kabelns styvhet en viktig prestandaparameter. Bra torsionsprestanda är naturligtvis också viktigt, men eftersom rullningen börjar i botten av seglet, så bidrar seglets förlik till överföringen av vridmoment längs Kabeln inom några varv, och Kabelns hals kommer att rullas över sig själv och hjälpa till med överföringen av vridmoment upp längs Kabeln. Eftersom seglets förlik tillför betydande diameter till Kabeln, bidrar den avsevärt till den effektiva torsionen i hela AT-kabel/segel-rull-systemet.
Top-down-AT-kablar som används på bukiga, undanvinds-segel är oftast slacka och bör endast vara fullt belastade under rullning och upprullning. Eftersom rullningen börjar i toppet måste vridmomentet överföras från rullen längs hela Kabeln utan någon hjälp från seglet. Dessutom, på grund av gennakerseglens större segelyta, är hastighet en kritisk framgångsfaktor för top-down-Code. Höga torsionsbelastningar och hög hastighet innebär att torsionsprestanda är den viktigaste parametern för en top-down-AT-kabel .
Med relativt låga arbetsbelastningar är kärnfiberns enda roll att vara lätt och tjock för att ge diameter som stöder kabelmantlarna som gör allt arbete. Det är därför Dyneema® är ett utmärkt val för kärnan i en top-down-kabel. Det är en av de lättaste och starkaste fibrerna på marknaden, vilket möjliggör att du kan bygga diameter utan ett viktstraff. Gottifredi Maffioli går ett steg längre i strävan att bygga låg-belastade, lättvikts, tjocka top-down-AT-kablar genom att använda en ihålig filament kallad Aircore i Kabelns centrum, omgiven av Dyneema® och sedan de yttre mantlarna för att leverera torsion.
Hur väljer jag rätt Code-rulle för min båt?
En snabb genomgång av tillgänglig data visar att dimensionering av den korrekta Code-rullen för din båt INTE är en exakt vetenskap! Den korrekta metoden för att specificera en rulle är enligt safe workingload (SWL), och detta är den enda tillgängliga informationen bland alla tillverkare. Tyvärr vet få, om ens någon, verkligen SWL för sina förstag eller deras Code-halsbelastning…!? Men förlora inte hoppet. Det går att generalisera baserat på båtstorlek för att få en uppskattning av SWL och sedan överväga flera variabler för att vägleda ditt slutliga beslut.
Trots det uppenbara valet om att välja en dedikerad top-down-gennakerrulle, har top-down andra konsekvenser för rullens storlek. Belastningarna är mycket mindre för top-down, och därför borde du kunna gå ner en storlek. Men AT-kablarna är alltid större i diameter jämfört med bottom-up-AT-kablar, vilket driver upp kause-bredden och tvingar dig ofta att köpa en större gennakerrulle än vad som krävs, baserat på rena belastningskrav-krav.
Om du har begränsat ditt urval till några få möjliga alternativ, är rulldiametern en annan viktig faktor. En större rulle ger mer vridmoment/kraft, vilket kan vara användbart för ett tyngre, större Code Zero-segel. En mindre rulle ger mer hastighet – en viktig komponent för framgångsrik top-down-Code. Kom ihåg: ju mindre rulle, desto mer kraft och behöver du kunna generera från antingen dina vinschar eller dina armar (beroende på båtstorlek)!
Låsbara gennakerrullar
Coderulle-lås/ratchet blir alltmer populära, men de är på inget vis standard hos alla tillverkare. Code Zero- och gennaker-segel är alltid antingen helt inrullade eller helt utrullade, och historiskt har folk varit nöjda med att knyta eller sätta fast ändlösa linan när seglet är rullat. Men alltfler kunder gillar säkerheten med med karborrelåsningen i skothornet som alla Gransegel code-segel levereras med.
När du köper ett Code-system finns det flera andra överväganden som måste tas i beaktande för att säkerställa att du har ett fullt fungerande Code-system. Vissa är grundläggande/nödvändiga och andra är tillval.
De flesta trummor levereras med antingen en D-hake eller en snabbhake, men inte alla, så se till att kontrollera vad som ingår som standard med din rulle. Om du planerar att förvara rullen tillsammans med seglet är en snabbhake den enklaste och mest effektiva lösningen.
Är din båt förberedd för Code Zero eller gennakerrulle
Innan du överväger att använda en Code Zero- eller gennaker-Code-rulle, måste du säkerställa att din båt har nödvändiga beslag och påföljande mått som behövs för att använda Code-systemet. För att säkerställa att din båt är redo för Code-segel, bör du rådfråga oss som är experter och väl medvetna om de nödvändiga beslagen och måtten för just din båt. En av de vanligaste frågorna rör fallboxen för code fallet. Den bör sitta minst 300mm ovanför förstaget.
Det senaste från Facnor. Med sin nya serie FX+ har de höjt ribban för hur bra en Code 0- och gennakerrulle kan bli. Runt den nedre rullen sitter en smäcker sarg av kolfiber för att säkra en felfri lingång och skydda mot stötar. En stor fördel med detta system är att samma furler kan användas för både Code 0 och gennaker.
Ett tillbehör i form av en adapter med frisnurrande halsning kopplas då enkelt mellan gennaker och trumma för top down-rullning. Ytterligare tillbehör finns för t ex hissning med 2:1-fall eller växlat nedhal.
Profurl NEX rullsystem, avsedda både för flygande lättvindssegel som code, gennaker, screacher, lättvinsgenua eller tyngre segel och stormfockar på inre förstag och kutterstag. . Sju modeller för båtar upp till dryga 80ft.
SELDÉN GX, FÖR ”TOP-DOWN” RULLNING AV EN GENNAKER
Seldén GX systemet omfattar lintrumma, fallsvirvel och en AT-kabel. Lintrumman och fallsvirveln förbinder AT-kabeln som monteras med ett linlås i varje ände.