fbpx

Cruisingsegel, crosscut dacron. Segling ska vara enkel och komfortabel!

De flesta nöjesseglare sätter hållbarhet och enkel hantering som ett primärt designkriterium. Prestanda är ofta sekundärt. Prestanda i termer av ren fart är naturligtvis nedtonat – trots allt seglar vi omkring med vårt boende, så hur snabbt kan vi förvänta oss att segla?

Viktigare är komfort och kontroll. Hur kan vi minimera lovgirighet och krängning samt skapa en balanserad, lättstyrd båt? Vilka hjälpmedel krävs för att få ett delvis upprullat försegel eller ett revat storsegel att vara effektivt? Hur kan vi få våra segelhanteringssystem att fungera bättre? Vart och ett av dessa kriterier handlar om bra design i kombination med en bra duk. Att minimera töjning är nyckeln till att bibehålla seglets form, då minskar rodertryck och lutning. Seglingen blir enklare och bekvämare!

Vad är ett crosscut dacron segel?

Ett ”crosscut dacron-segel” är segel som är tillverkat av dacron-material och har en specifik skärning, kallad ”crosscut.” Här är en förklaring av dessa termer:

  1. Dacron: Dacron är ett vanligt använd material för segeltillverkning. Det är en form av polyester som är känd för sin styrka, hållbarhet och motståndskraft mot väder och vind. Dacron-segel är populära inom segling, särskilt för cruising-segel och andra segel som inte kräver extrem prestanda.
  2. Crosscut: Crosscut är en skärningsteknik som används vid tillverkning av segel. I ett crosscut dacron-segel skärs tyget i paneler som löper vågrätt (horisontellt) över segelduken. Detta innebär att huvudkraften från vinden hanteras av trådarna i tyget som går vågrätt, vilket ger en jämn fördelning av belastningen över seglet. Crosscut-segel är vanligtvis enklare och mer kostnadseffektiva att tillverka än andra typer av skärningar.

Sammanfattningsvis är ett crosscut dacron-segel ett segel tillverkat av dacron-material där tyget är skuret i paneler som löper vågrätt över segelduken. Denna typ av segel är vanligtvis mer lämpad för cruising-segling och mindre krävande användning än racing-segel som kan ha mer avancerade skärningar för att optimera prestanda

Våra crosscut dacron alternativ

Storsegel Fullatte

Storsegel med genomgående lattor är idealiskt för den bekväme cruising och långfärdsseglaren. Lattor som går från för till akterlik i hela seglet gör att seglet blir stabilt och minskar fladder. Detta gör att livslängden på seglet blir längre. Att seglet är lugnare gör hissning, nertagning och revning till en behagligare upplevelse.

Lattorna förbättrar seglets aerodynamiska profil och gör att seglet presterar under en längre period. Kombinerat med en Foldex som håller reda på överskottsduk i samband med revning och nertagning blir fullatteseglet ett komfortsegel.


  • Optimal akterrunda
  • 4/5 genomgående lattor
  • Justerbara lattboxar
  • Profilerade lattor
  • Justerbar lattspänning
  • Toppskädda
  • Cunningham
  • Justerbar snörplina
  • 2 revrader
  • Telltales
  • Klass märke
  • SWE & segelnummer
  • Segelsäck

Storsegel 1+3

Som segelköpare vill man göra en så bra affär som möjligt, köpa till lägsta möjliga pris, få ett segel med bästa kvalitét och sist men inte minst en snabb leverans.
Nu kan vi erbjuda allt detta med våra GSC, Gransegel Standard Cruise-segel. Tack vare stora inköp och rationell tillverkning är dom verkligen O-dyra, och trots namnet standard är dessa segel allt annat än just det.
Varje storsegel designas och tillverkas individuellt för just dig och din båt. Detaljer som Cunningham, profilerade lattor och segelnummer etc. ingår alltid när du vänder dig till oss på Gransegel.
Vi monterar Granen med stolthet i varje halshorn innan seglet läggs i segelsäcken.

  • Optimal akterrunda
  • 1 genomgående topplatta
  • Profilerade lattor
  • Justerbar lattspänning
  • Toppskädda
  • Cunningham
  • Justerbar snörplina
  • 1 revrad
  • Telltales
  • Klassmärke
  • SWE & segelnummer
  • Segelsäck

Rullstor

Har du ont om plats i masten är detta segel rätt för dig. Vissa master har för smal likränna för att kunna få plats med stående lattor. Ett segel som aldrig krånglar till rätt pris. Ska du långsegla på en låg budget väljer många detta alternativ. 
Går alltid enkelt att få ner om rullsystemet krånglar

  • Optimerade revförstärkningar
  • Integrerat skothornsblock
  • Webbing eller rostfri ring i topp & hals
  • Telltales
  • justerbara snörplinor i dyneema
  • Segelsäck
  • Extra
  • UV-skydd
  • SWE & segelnummer

Rullgenua

Som segelköpare vill man göra en så bra affär som möjligt, köpa till lägsta möjliga pris, få ett segel med bästa kvalitét och sist men inte minst en snabb leverans.
Nu kan vi erbjuda allt detta med våra GSC, Gransegel Standard Cruise segel. Tack vare stora inköp och rationell tillverkning är dom verkligen O-dyra, och trots namnet standard är dessa segel allt annat än just det.
Varje segel designas och tillverkas individuellt för just dig och din båt. En rullgenua från Gransegel utformas så den är förlåtande både när det gäller skotning och styrning. Seglet förses alltid revförstärkningar som tillåter revning av cirka 40 % av segelytan. I halshornet finns revmarkeringar som gör det enklare att avgöra hur mycket man har revat.
GSCruise rullgenuan har en bukkompensator längs förliket vilket samlar upp överskottsbuk vid inrullning och ger seglet en vettig form även när det är inrullat några varv. Seglet förses med Telltales placerade så att de kan avläsas när seglet är revat.

  • Optimerade revförstärkningar
  • Webbing eller rostfri ring i topp & hals
  • Bukkompensator
  • Telltales
  • Justerbara snörplinor i dyneema
  • Segelsäck
  • Extra
  • UV-skydd
  • Rullkapell
  • SWE & segelnummer

Rullfock

På Gransegels rullfockar är vertikla lattor standard. Med hjälp av de stående lattorna kan vi maximera ytan och bibehålla bekvämligheten med inrullning 
Som segelköpare vill man göra en så bra affär som möjligt, köpa till lägsta möjliga pris, få ett segel med bästa kvalitét och sist men inte minst en snabb leverans.
Nu kan vi erbjuda allt detta med våra GSC, Gransegel Standard Cruise segel. Tack vare stora inköp och rationell tillverkning är dom verkligen O-dyra, och trots namnet standard är dessa segel allt annat än just det.
Varje segel designas och tillverkas individuellt för just dig och din båt.
Vi monterar Granen med stolthet i varje halshorn innan seglet läggs i segelsäcken.


  • Optimerade revförstärkningar
  • Webbing topp & hals
  • Telltales
  • justerbara snörplinor i dyneema
  • Segelsäck
  • Stående lattor
  • Extra
  • UV-skydd