Code

Code-zEro CLP Membran

När krafterna börjar bli stora, som vid flerskrovssegling, är det ett CLP membran som ska till för att hantera dem, även för Code seglen. Med friheten i en individuellt anpassad fiberlayout kan vi optimera vikt och styrka på ett överlägset sätt. I konstruktionen ligger också mängder av möjligheter när det gäller fibrer och ytskikt. Vi kan t ex erbjuda pigmenterad mylarfilm så att din Code-0 blir helt vit eller helt svart.

  • CLP, Custom Loadpath
  •  Webbade rostfria ringar i varje horn för ökad styrka och minskad vikt som enkelt fästs ihop med marknadens alla typer av snabbhakar – Tylaska, Wichard, Antal etc.
  • Justerbara snörplinor i akterlik och underlik.
  • Spinnakersäck enligt konstens alla regler för snabba och säkra hissningar och nedtagningar.
  • Segelnummer  och nationalitetsbeteckning.
  • Vridstyv lina förliket annpassad för gennakerrulle

Extra

  • Kardborrelåsning som hindrar ofrivillig utrullning
  • Mätning av våra certifierade mätmän på loftet för SRS, SRSv, ORCi och entyp.
  • Integrerad skothornsstropp i dyneema för smidiga gippar och enklare montage/ byte av skot under gång.
  • Trimmarkeringar. V-formade markeringar i förliket i  kontrasterande färg som snabbt skvallrar om seglet behöver trimmas om.

Det börjar med en fiber

Polyester

Aramid

Kolfiber

Vectran

UHMWPE

Polyester, i de här sammanhangen mest känt under varumärket Dacron™, är fortfarande den vanligaste fibern i segelduk.

Det som gör polyestern så populär är framförallt priset och livslängden. Den töjer sig mer än de moderna racingfibrerna, men den har en förmåga att återhämta sig efter belastning. Dessutom tål den UV, nötning och fladder, segeldukens värsta fiender, förhållandevis bra.

Aromatisk polyamid, i segelduk oftast känd under varunamn som Kevlar™, Technora™ eller Twaron™. Med ungefär fem gånger bättre töjningsvärde än polyester blev den snabbt dominerande i racingseglen.

Aramid är i sin ursprungliga guldfärgade variant också en UV känslig fiber som försvagas av solljuset. Idag använder vi därför mest svartfärgad aramid vilket avsevärt förbättrar livslängden.

 

Lätt och starkt. Precis de egenskaper man önskar sig i ett prestandasegel. Påverkas inte av UV, och tål numera vikning betydligt bättre än de tidiga varianterna. Ett enkelt val om man bara vill ha det bästa.

I stort sett stark som en aramid, men åldras med mer värdighet och är därför bättre lämpad för cruising och under andra förhållanden där livslängden ska tas med som en avgörande faktor. I klass med polyestern när det gäller hur den klarar fladder, även om ingen segelduk kan sägas tåla det. Initialt är vectranet en UV känslig fiber, men till skillnad från aramiderna blir det bättre över tid och den fortsätter inte tappa sin styrka. UV-känsligheten gör den olämplig i film to film applikationer. En grå taffeta löser problemet.

Mest känd som Spectra & Dyneema.

En otroligt stark fiber med hög brottgräns och låg töjning som dessutom inte påverkas särskilt mycket av varken UV, nötning eller flex (böjning/fladder).  Borde egentligen vara perfekt för segelduk, men olika produktionstekniska problem ställer till det, både i laminat och vävd duk. Används idag därför mest i linor där den nästan helt har ersatt wire.

...och sedan ytskikt

Film

1x taff

2x taff

Liteskin

Filmless

Mylarfilm ytterst i laminatet är för dig som är ute efter ren prestanda. Lätt och starkt, men inte särskilt tolerant mot misshandel. Mest avsett för kappsegling, men om du är beredd att bortse från livslängden får du ett verkligt lätt, hanterbart och formstabilt segel, och det kostar mindre än de andra laminaten.

I 1xtaff seglen har vi lagt till en taffeta, en tunn vävd polyesterduk,  på ena sidan i laminatet. Det ger ökad livslängd utan alltför stor viktökning, och du får fortfarande ett mjukt och hanterbart segel. Ett utmärkt val för clubracing, och över huvud taget när du är ute efter prestanda och hanterbarhet men ändå vill ha segel med anständig livslängd.

Taffetan finns i olika kraftiga varianter. Till 1xtaff seglen använder vi normalt de lättaste.

Med skyddstaffeta ytterst på båda sidorna om membranet får du ett formstabilt men ändå hållbart segel.

Seglingsglädje som ett racingsegel, men tåligt som ett traditionellt criuisinglaminat. Taffetan finns i vit eller grå. Grå ger ett extra UV-skydd åt fibrerna och är dessutom vilsam för ögonen även i starkt solljus.

Ett betydligt lättare och mjukare ytskikt än de vävda taffetorna. LiteSkin har ingen vävd struktur, utan bakas istället med fibrer i alla riktningar. Vi använder det både som 1xtaff och 2xtaff, men eftersom viktökningen är så pass marginell är det normala att ha LiteSkin på båda sidorna.

Med LiteSkin får du segel som är nästan lika lätta och hanterbara som film/film segel, och nästan lika tåliga som 2xtaff seglen.

 

Gransegel Film Less. Som namnet säger ett membran helt utan film, där de kraftbärande fibrerna istället bakas samman direkt med ytskiktet. Det här är en ny teknik som vi provat fram under några år. Resultatet är segel som tål fladder och vikning bättre än tidigare laminat, och samtidigt är extremt lätta och mjuka.

GFL är fantastiskt formstabila segel, och ändå så förlåtande och trevliga att handskas med. Passar lika bra för racing som för cruising.

hemMenu Demo 1Menu Demo 2Menu Demo 3Menu Demo 4kontaktSubMenu ItemsegelStorsegelFörsegelUndanvindÖversiktserviceSubMenu ItemoffertHOWTO