Fathead

CLP Membran

Utvecklingen går idag mot alltmer utbyggda akterlik på storseglen, även på vanliga båtar. Det är ett bra sätt att öka effekten. Bättre designkunskap, bättre dukar, bättre lattor – allt samverkar för att medge en utbyggnad i storens topp.

Fatheadstoren generar mycket framåtdrivande kraft då toppens stora yta twistar förut och skapar en optimal aerodynamisk profil.

CLP står för Custom Loadpath. Trådorienteringen i ett membransegel utgår från lasterna i seglet. Det är ett datoriserat mönster som skapas när vi designar ditt  segel. Fibertätheten är högre i de områden i seglet där lasterna är som störst. Detta ger en optimerad avvägning av vikt och styrka.

  • Optimal akterrunda
  • 6 eller 7 Fullattor
  • Justerbar lattspänning
  • Toppskädda
  • Cunningham
  • Kontrastband
  • Justerbar snörplina
  • Optimerade förstärkningar
  • Rostfria ringar
  • Telltales
  • Klass logo
  • SWE och segelnummer
  • Segelsäck

 

Extra

  • Extra rev
  • Fiberfoam lattor
  • Special travare
  • Overhead Leech line
  • Spridar skydd
  • Inmätning SRS & ORC

 

Det börjar med en fiber

Polyester

Aramid

Kolfiber

Vectran

UHMWPE

Polyester, i de här sammanhangen mest känt under varumärket Dacron™, är fortfarande den vanligaste fibern i segelduk. I vävd duk är det nästan uteslutande polyester som används, men den fungerar utmärkt även i laminat. Åtminstone till cruising och mindre båtar.

Det som gör polyestern så populär är framförallt priset och livslängden. Den töjer sig mer än de moderna racingfibrerna, men den har en förmåga att återhämta sig efter belastning. Dessutom tål den UV, nötning och fladder, segeldukens värsta fiender, förhållandevis bra.

Polyestern förekommer i en mängd olika varianter, med olika egenskaper och pris, och mer eller mindre lämpliga för segelduk.

 

Aromatisk polyamid, i segelduk oftast känd under varunamn som Kevlar™, Technora™ eller Twaron™, var den första högpresterande fibern som användes i segelduk. Med ungefär fem gånger bättre töjningsvärde än polyester blev den snabbt dominerande i racingseglen.

Liksom polyester förekommer aramid i en mängd olika varianter med olika egenskaper. För användning i segelduk gäller en avvägning mellan styrka och flextålighet  – de stummaste varianterna är också de som knäcks lättast. All aramid är visserligen känslig för vikning och fladder,  men nu har vi lärt oss vilka varianter som ska användas till vad för att få godtagbar livslängd.

Aramid är i sin ursprungliga guldfärgade variant också en UV känslig fiber som försvagas av solljuset. Idag använder vi därför mest svartfärgad aramid vilket avsevärt förbättrar livslängden.

 

Lätt och starkt. Precis de egenskaper man önskar sig i ett prestandasegel. Påverkas inte av UV, och tål numera vikning betydligt bättre än de tidiga varianterna. Ett enkelt val om man bara vill ha det bästa.mers.

I stort sett stark som en aramid, men åldras med mer värdighet och är därför bättre lämpad för cruising och under andra förhållanden där livslängden ska tas med som en avgörande faktor. I klass med polyestern när det gäller hur den klarar fladder, även om ingen segelduk kan sägas tåla det. Initialt är vectranet en UV känslig fiber, men till skillnad från aramiderna blir det bättre över tid och den fortsätter inte tappa sin styrka. UV-känsligheten gör den olämplig i film to film applikationer. En grå taffeta löser problemet.

Mest känd som Spectra & Dyneema.

En otroligt stark fiber med hög brottgräns och låg töjning som dessutom inte påverkas särskilt mycket av varken UV, nötning eller flex (böjning/fladder).  Borde egentligen vara perfekt för segelduk, men olika produktionstekniska problem ställer till det, både i laminat och vävd duk. Används idag därför mest i linor där den nästan helt har ersatt wire.

...och sedan ytskikt

Film

1x taff

2x taff

Liteskin

Filmless

Mylarfilm ytterst i laminatet är för dig som är ute efter ren prestanda. Lätt och starkt, men inte särskilt tolerant mot misshandel. Mest avsett för kappsegling, men om du är beredd att bortse från livslängden får du ett verkligt lätt, hanterbart och formstabilt segel, och det kostar mindre än de andra laminaten.

 

 

I 1xtaff seglen har vi lagt till en taffeta, en tunn vävd polyesterduk,  på ena sidan i laminatet. Det ger ökad livslängd utan alltför stor viktökning, och du får fortfarande ett mjukt och hanterbart segel. Ett utmärkt val för clubracing, och över huvud taget när du är ute efter prestanda och hanterbarhet men ändå vill ha segel med anständig livslängd.

Taffetan finns i olika kraftiga varianter. Till 1xtaff seglen använder vi normalt de lättaste.

 

Med skyddstaffeta ytterst på båda sidorna om membranet får du ett formstabilt men ändå hållbart segel.

Seglingsglädje som ett racingsegel, men tåligt som ett traditionellt criuisinglaminat. Taffetan finns i vit eller grå. Grå ger ett extra UV-skydd åt fibrerna och är dessutom vilsam för ögonen även i starkt solljus.

Ett betydligt lättare och mjukare ytskikt än de vävda taffetorna. LiteSkin har ingen vävd struktur, utan bakas istället med fibrer i alla riktningar. Vi använder det både som 1xtaff och 2xtaff, men eftersom viktökningen är så pass marginell är det normala att ha LiteSkin på båda sidorna.

Med LiteSkin får du segel som är nästan lika lätta och hanterbara som film/film segel, och nästan lika tåliga som 2xtaff seglen.

 

Gransegel Film Less. Som namnet säger ett membran helt utan film, där de kraftbärande fibrerna istället bakas samman direkt med ytskiktet. Det här är en ny teknik som vi provat fram under några år. Resultatet är segel som tål fladder och vikning bättre än tidigare laminat, och samtidigt är extremt lätta och mjuka.

GFL är fantastiskt formstabila segel, och ändå så förlåtande och trevliga att handskas med. Passar lika bra för racing som för cruising.

Ja tack! Skicka en offert

OFFERT

hemMenu Demo 1Menu Demo 2Menu Demo 3Menu Demo 4kontaktSubMenu ItemsegelStorsegelFörsegelUndanvindÖversiktserviceSubMenu ItemoffertHOWTO