Fathead

GS Radial

Utvecklingen går idag mot alltmer utbyggda akterlik på storseglen, även på vanliga båtar. Det är ett bra sätt att öka effekten. Bättre designkunskap, bättre dukar, bättre lattor – allt samverkar för att medge en utbyggnad i storens topp.

Fatheadstoren generar mycket framåtdrivande kraft då toppens stora yta twistar förut och skapar en optimal aerodynamisk profil.

Radialskärning anpassad efter seglets höjd/breddförhållande och båtens egenskaper tillsammans med olika dukvikter efter belastningarna i seglets olika delar ger minimal vikt och maximal styrka.

 

  • Optimal akterrunda
  • 6 eller 7 Fullattor
  • Justerbar lattspänning
  • Toppskädda
  • Cunningham
  • Kontrastband
  • Justerbar snörplina
  • Optimerade förstärkningar
  • Rostfria ringar
  • Telltales
  • Klass logo
  • SWE och segelnummer
  • Segelsäck

 

Extra

  • Extra rev
  • Fiberfoam lattor
  • Special travare
  • Overhead Leech line
  • Spridar skydd
  • Inmätning SRS & ORC

 

Välj en duk

Cruising laminat

Radial dacron

Radial HPC

Radial HPR

Hållbarhet och prestanda I ett paket. Duken är konstruerad för maximal prestanda och tuffa tag.

Contender har med CDX lyckats med konststycket att kombinera ovanstående egenskaper med smidig hantering och lättpackade segel.

Dacron taffeta på båda sidor om mylarfilmen.

Mycket rivtålig konstruktion.

De lastbärande trådarna tillsammans med zigzag konstruktionen skapar ett mycket stabilt och balanserat laminat.

Avancerad limteknik motstår UV strålar och jordslag.

 

Radial Dacron är valet för den som verkligen är ute efter slitstyrka. Med en kombination av vävd Dacron och en radiell konstruktion minskar vi effekten av vävda dukars nackdel - nämligen att de töjer sig lite med tiden. Här får man trådrikting som motsvarar lasterna i seglens alla horn.

Det finns flera radialvävda material tillgängliga beroende på båtstorlek och förväntad användning. För segel med hög belastning finns även Spectra / Dyneema förstärkt väv.

Radial HPC är i grunden en duk av raka trådar (scrim) mellan två lager polyester film (mylar). Polyester i de lastbärande trådarna är vanligast. I större segel är det lämpligt att nyttja Vectran eller Dyneema.

Utanpå detta kan sedan ytskikt av vävd polyester (taffeta) appliceras på ena eller båda sidor för att öka tåligheten.

Scrimet motstår sträckning, filmen ger diagonalstabilitet och taffetorna öka tåligheten.

Många val, men det handlar att man väljer en sak, så väljer man bort en annan. Låg vikt är bäst när det gäller hanterbarhet och ger dessutom de bästa seglingsegenskaperna. För ökad slitstyrka och livslängd får man acceptera ett lite stöddigare segel.

 

Lättast, starkast, max prestanda – och högsta ’ball-faktorn’ på havet av vanliga dukar på rulle.

Här handlar det om en duk i kolfiber eller Aramid. Seglen får fantastisk prestanda, något för kräsna seglare som vill ha det bästa och är beredda att betala lite mer för att få det.

HPR-seglet blir oerhört stumt, och den låga vikten gör det lätt att hantera ombord. Med sin svarta färg ser det garanterat häftigt ut, exklusivt för seriösa kappseglare med fast besättning. Men faktum är att också det ensamma paret på sin H-R 43 kan ha glädje av HPR - om de bara vågar bryta mot konvenansen.

Ja tack! Skicka en offert

OFFERT

hemMenu Demo 1Menu Demo 2Menu Demo 3Menu Demo 4kontaktSubMenu ItemsegelStorsegelFörsegelUndanvindÖversiktserviceSubMenu ItemoffertHOWTO