Rullfock

Radial

Som vanligt är det Gransegel som kom på den enkla men genialiska lösningen. Vi sydde dit en rund latta som successivt svänger av i en noga beräknad och praktiskt utprovad båge. Denna klarar av att både bära akterrundan och att bli inrullad.

Fördelarna är uppenbara. Tillskottet av yta är förstås det viktigaste, men seglet blir också lättare jämfört med traditionella rullfockar som kan ha upp till fyra stående lattor (och ändå ingen akterrunda).

Glider™-focken ger dig bättre driv på kryssen, med en topp som twistar fint tack vare att vi kunnat lägga akterrundan högt upp. Glider™ är lösningen på en svårknäckt nöt: Racingbåtens goda prestanda och cruisingbåtens komfort i ett och samma segel!

En typisk innovation från Gransegel!

  • Optimerade förstärkningar
  • Rostfria ringar
  • Telltales
  • Segelsäck
  • Justerbar snörplina
  • Optimal akterrunda
  • Gliderlattor
  • Justerbar lattspänning

Extra

  • UV-skydd
  • Rullkapell
  • Revrad
  • Inmätning SRS & ORC

 

Välj en duk

Cruising laminat

Radial dacron

Radial HPC

Radial HPR

Hållbarhet och prestanda I ett paket. Duken är konstruerad för maximal prestanda och tuffa tag.

Contender har med CDX lyckats med konststycket att kombinera ovanstående egenskaper med smidig hantering och lättpackade segel.

Dacron taffeta på båda sidor om mylarfilmen.

Mycket rivtålig konstruktion.

De lastbärande trådarna tillsammans med zigzag konstruktionen skapar ett mycket stabilt och balanserat laminat.

Avancerad limteknik motstår UV strålar och jordslag.

 

HÅLLBARHET

       

PRESTANDA

        

Radial Dacron är valet för den som verkligen är ute efter slitstyrka. Med en kombination av vävd Dacron och en radiell konstruktion minskar vi effekten av vävda dukars nackdel - nämligen att de töjer sig lite med tiden. Här får man trådrikting som motsvarar lasterna i seglens alla horn.

Det finns flera radialvävda material tillgängliga beroende på båtstorlek och förväntad användning. För segel med hög belastning finns även Spectra / Dyneema förstärkt väv.

 

HÅLLBARHET

        

PRESTANDA

       

Radial HPC är i grunden en duk av raka trådar (scrim) mellan två lager polyester film (mylar). Polyester i de lastbärande trådarna är vanligast. I större segel är det lämpligt att nyttja Vectran eller Dyneema.

Utanpå detta kan sedan ytskikt av vävd polyester (taffeta) appliceras på ena eller båda sidor för att öka tåligheten.

Scrimet motstår sträckning, filmen ger diagonalstabilitet och taffetorna öka tåligheten.

Många val, men det handlar att man väljer en sak, så väljer man bort en annan. Låg vikt är bäst när det gäller hanterbarhet och ger dessutom de bästa seglingsegenskaperna. För ökad slitstyrka och livslängd får man acceptera ett lite stöddigare segel.

 

HÅLLBARHET

       

PRESTANDA

        

Lättast, starkast, max prestanda – och högsta ’ball-faktorn’ på havet av vanliga dukar på rulle.

Här handlar det om en duk i kolfiber eller Aramid. Seglen får fantastisk prestanda, något för kräsna seglare som vill ha det bästa och är beredda att betala lite mer för att få det.

HPR-seglet blir oerhört stumt, och den låga vikten gör det lätt att hantera ombord. Med sin svarta färg ser det garanterat häftigt ut, exklusivt för seriösa kappseglare med fast besättning. Men faktum är att också det ensamma paret på sin H-R 43 kan ha glädje av HPR - om de bara vågar bryta mot konvenansen.

HÅLLBARHET

        

PRESTANDA

        

Ja tack! Skicka en offert

OFFERT