fbpx

Mast och rigg

rigg check uppe i masten

Mast och rigg, så sköter du underhållet

Säkerhet går alltid först när det kommer till segling, och det är inte bara båtens puts som behöver din uppmärksamhet. För att undvika irriterande, dyra och potentiellt farliga skador är det viktigt att regelbundet kontrollera riggen på din båt före, under och efter säsongen.
Riggen glöms ofta bort medan vi fokuserar på att göra båten snygg. I det här inlägget kommer vi att gå igenom vad du kan göra själv för att säkerställa att din rigg är i toppskick och varför detta är så viktigt.

mobil riggservice, mast och rigg

Har din mast och rigg mer än 20 år på nacken är det hög tid att se över riggen, men det behöver inte vara kört. Ta del av råden från Sveriges främsta riggexperter.


Slitaget på den stående riggen, det vill säga stag och vant, varierar naturligtvis från fall till fall och beror på hur båten har använts. Är riggen seglad i skyddade vatten eller långa sträckor över öppet hav? Har masten fått pumpa mycket i vresig sjö eller har den haft en behaglig tillvaro i smult vatten? Har den varit korrekt ansatt? Det finns trots allt några tumregler för livslängden men även här varierar det. Långfärdsseglarna brukar räkna med cirka 40 000 distansminuter.

– Baserat på våra erfarenheter från ostkusten bör man redan efter 10 år eller 20 000 distansminuter ta sig en funderare, säger Anders Teiner på Gran segel & rigg . Oavsett den beräknade livslängden bör man varje höst se över riggen och kolla om det finns några kardelbrott på vant och stag. Det gör man genom att böja lite på vajern intill ändstycket. Det är där kardelbrotten normalt uppstår och vanligen dessutom inne i själva ändstycket. Det är därför man ska böja något på vajern, så att den avbrutna kardelen visar sig. Om man hittar ett kardelbrott är det bara att byta ut vantet. Ja, om ena sidan av den stående riggen har utsatts för slitage och behöver bytas, är det klokt att även byta motsvarande delar på den andra sidan, eftersom de har utsatts för liknande belastning.. Vanlig 19-trådig vajer är fortfarande lättast att få tag på.

1x19 wire kardelbrott på rigg
Tyvärr är det svårt att upptäcka kardelbrott i tid. Försäkringsbolagen skriver ner värdet till noll efter 10 år

Först och främst, vad är en rigg?

Riggen på en segelbåt omfattar båtens segelföringssystem och inkluderar alla dess komponenter som används för att hissa, styra och justera seglen.

. Riggens huvudsakliga funktion är att fånga vindens kraft och använda den för att driva båten framåt. Riggens design och komponenter varierar beroende på båttyp och storlek, men de grundläggande delarna inkluderar följande:

  1. Master: Masten är oftast en ihålig profil av aluminium, trä eller kolfiber, det finns rullmaster, vridbara vingmaster och
  2. Segel: Segel är när dom är rätt utformade är aerodynamsika underverk som driver båten framåt så mycket som möjligt utan att kränga båten vid segling.
  3. Spridare: Spridare är också en viktig del av mastens strukturella stabilitet. De hjälper till att förhindra att masten böjer sig och deformerar sig när vindkrafterna påverkar seglen. Genom att fördela belastningen jämnt över masten minskar spridarna risken för att masten ska komprimeras.
  4. Stående rigg: Stående rigg består av wire eller stag som håller masten upprätt. Dessa stag, inklusive vant, förstag och akterstag, ger stabilitet åt masten och hindrar den från att böja sig under vindens påverkan.
  5. Löpande rigg: Löpande rigg består av alla linor och fall som används för att justera och kontrollera seglen. Det inkluderar bland annat fockfall, storfall, dirk och revlinor.
  6. Fall: Fall är linor som används för att hissa seglen i masten. De används också för att justera segelns höjd och form.
  7. Skot: Skot är linor som används för att kontrollera seglens vinklar och position i förhållande till vinden. Genom att justera skoten kan du ändra seglens twist och buk.

Rigg

Mast och rigg är en av de viktigaste delarna på en segelbåt och kräver noggrann skötsel och underhåll för att säkerställa att båten seglar säkert och effektivt. Riggen kan variera avsevärt beroende på typ av båt, från små jollar och kölbåtar till stora segelyachter, och den spelar en central roll i hur båten hanteras och presterar på vattnet.

vantspridare med spricka
Vanligt med sprickor på vantspridarnas innerkant. Isomat master drabbas ofta av spräckta spridarfästen

Vad du kan göra själv vid vinterförvaring

När din båt är på land för vinterförvaring eller när du gör dina vårförberedelser, finns det flera saker du kan göra själv för att inspektera och underhålla din rigg:

Inspektera masten: Gå runt din mast och inspektera riggen noggrant. Kolla spridare, spridarinfästningar, kickfästen, bombeslag och andra infästningar för eventuella utmattningssprickor eller korrosionstecken. Titta också på mastens nedre del för eventuell korrosion.

Stående rigg: Kontrollera din stående rigg, som stag och vant, för slitage och kardelbrott. Se till att låspinnar och beslag är korrekt monterade.

Löpande rigg: Byt ut fall som har blivit hårda eller utsatta för UV-skador. Testa fallboxar och linledare för att se till att trissorna löper smidigt utan glapp.

Kontakta en riggspecialist om du ser tecken på slitage Om du upptäcker några tecken på slitage, korrosion eller sprickor på masten, vant eller stag, bör du genast kontakta en riggspecialist. Deras tränade ögon kan ofta upptäcka potentiella problem som du kanske har missat.

Hur ofta bör du få professionell riggkontroll? Hur ofta du bör ha en professionell riggkontroll beror på hur mycket din båt används och vilka typer av belastningar din rigg utsätts för. Båtar som seglar i kappsegling eller i tuffa förhållanden bör kontrolleras oftare än båtar som används mer sporadiskt.

Tänk på riggens ålder Riggens ålder är också viktig att beakta. Saltvatten, UV-strålning och segeltryck utsätter riggen för betydande påfrestningar. Även den bästa riggen har en begränsad livslängd, och det kan vara nödvändigt att byta ut delar eller hela riggen efter ett visst antal år.

Att ta ner masten för underhåll är inte bara en säkerhets aspekt, det är inte vackert med en oputsad mast.

De vanligaste felkällorna på mast och rigg

För att hjälpa dig att identifiera potentiella problem på din rigg, har vi sammanställt några vanliga felkällor att vara uppmärksam på:

Rullsystem: Ett trasigt förstag kan orsaka mastbrott. Ditt rullsystem utsätts för höga belastningar, särskilt när seglet rullas in i hårdare vindar. Kolla också förstagswiren noggrant.

vantspridare: Riggbultar och skruvanslutningar på spridaren bör säkras. Spridaren kan röra sig och skapa stress och sprickor.

Masten: Kontrollera mastprofilen efter sprickor, bucklor eller korrosionsskador.

Stående rigg

Stående rigg: Många 30-34-fotsbåtar från slutet av 1970-talet och början av 1980- talet har 7 mm vant med hakändstycke som sitter i en hakplåt som har visat sig kunna spricka rakt av. Den förbättrade modellen av hakplåten har tjockare gods som dessutom omsluter hela öppningen. Hakplåten, som sitter på in sidan av masten, kontrolleras genom att man lyser med lampa genom hakplåten på andra sidan masten. Även vissa 6 mm vant kan ha dessa problem. Över huvud taget gäller att hakändstycke och hakplåt ska komma från samma till verkare och vara avsedda att fungera ihop. Även dimensionerna på hakändstyckena har ökat.

Riggbultar: Riggbultar bör kontrolleras regelbundet för korrosion, deformation och sprickor.

Låsringar och saxpinnar: Böjda eller defekta låsringar och saxpinnar kan leda till förlust av hela riggen.

Gaffelterminal: Gaffelterminaler kan böjas om de inte är korrekt inställda.

Stag: Stag och vant kan gå av på grund av slitage eller korrosion, särskilt vid övergången till terminalen.

Terminaler: Terminaler i slutet av staget bör inspekteras för sprickor eller deformationer.

Röstjärn: Röstjärn bör kontrolleras för sprickor, korrosion, slitage och deformation.

Avslutningsvis Att kontrollera din mast och rigg regelbundet är inte bara för din båts prestanda utan också för din säkerhet. Det är viktigt att vara uppmärksam på tecken på slitage och att vidta åtgärder när sådana tecken upptäcks. Att förebygga problem är alltid billigare och säkrare än att behöva hantera skador i efterhand. Så var noga med att ta hand om din rigg, och du kommer att kunna njuta av säker och rolig segling i många år framöver.

Inga svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *