Självslående rullfock

GS Radial

En självslående fock som tack vare Gliderlattan ger dig bra driv på kryssen med en bredare topp som twistar fint. Inrullningen fungerar som vanligt. Glidern med sin runda böjda latta, noga uträknat och praktiskt prövat. Med en radiell skärning fördelas seglets paneler så de tar upp lasterna som strålar från seglens horn. Detta är en väl beprövad konstruktion och är fortfarande ett av de bästa sätten att konstruera ett segel på. Man uppnår en väldigt bra formbeständighet. Hur robust seglet blir beror sedan till största del på valet av duk.

  • Optimal akterrunda
  • 1 eller 2 lattor
  • Justerbar lattspänning
  • Justerbar snörplina
  • Clewboard
  • Optimerade förstärkningar
  • Rostfria ringar
  • Telltales
  • Segelsäck

 

Extra

  • Revrad
  • Inmätning SRS & ORC

 

Välj en duk

Cruising laminat

Radial dacron

Radial HPC

Radial HPR

Hållbarhet och prestanda I ett paket. Duken är konstruerad för maximal prestanda och tuffa tag.

Contender har med CDX lyckats med konststycket att kombinera ovanstående egenskaper med smidig hantering och lättpackade segel.

Dacron taffeta på båda sidor om mylarfilmen.

Mycket rivtålig konstruktion.

De lastbärande trådarna tillsammans med zigzag konstruktionen skapar ett mycket stabilt och balanserat laminat.

Avancerad limteknik motstår UV strålar och jordslag.

 

HÅLLBARHET

       

PRESTANDA

        

Radial Dacron är valet för den som verkligen är ute efter slitstyrka. Med en kombination av vävd Dacron och en radiell konstruktion minskar vi effekten av vävda dukars nackdel - nämligen att de töjer sig lite med tiden. Här får man trådrikting som motsvarar lasterna i seglens alla horn.

Det finns flera radialvävda material tillgängliga beroende på båtstorlek och förväntad användning. För segel med hög belastning finns även Spectra / Dyneema förstärkt väv.

 

HÅLLBARHET

        

PRESTANDA

       

Radial HPC är i grunden en duk av raka trådar (scrim) mellan två lager polyester film (mylar). Polyester i de lastbärande trådarna är vanligast. I större segel är det lämpligt att nyttja Vectran eller Dyneema.

Utanpå detta kan sedan ytskikt av vävd polyester (taffeta) appliceras på ena eller båda sidor för att öka tåligheten.

Scrimet motstår sträckning, filmen ger diagonalstabilitet och taffetorna öka tåligheten.

Många val, men det handlar att man väljer en sak, så väljer man bort en annan. Låg vikt är bäst när det gäller hanterbarhet och ger dessutom de bästa seglingsegenskaperna. För ökad slitstyrka och livslängd får man acceptera ett lite stöddigare segel.

 

HÅLLBARHET

       

PRESTANDA

        

Lättast, starkast, max prestanda – och högsta ’ball-faktorn’ på havet av vanliga dukar på rulle.

Här handlar det om en duk i kolfiber eller Aramid. Seglen får fantastisk prestanda, något för kräsna seglare som vill ha det bästa och är beredda att betala lite mer för att få det.

HPR-seglet blir oerhört stumt, och den låga vikten gör det lätt att hantera ombord. Med sin svarta färg ser det garanterat häftigt ut, exklusivt för seriösa kappseglare med fast besättning. Men faktum är att också det ensamma paret på sin H-R 43 kan ha glädje av HPR - om de bara vågar bryta mot konvenansen.

HÅLLBARHET

        

PRESTANDA

        

Ja tack! Skicka en offert

OFFERT

hemMenu Demo 1Menu Demo 2Menu Demo 3Menu Demo 4kontaktSubMenu ItemsegelStorsegelFörsegelUndanvindÖversiktserviceSubMenu ItemoffertHOWTO