fbpx

Allt om rullsystem (rullfock)

Före införandet av rullsystem och rullfockar bytte seglare mellan olika storlekar på förseglen för att anpassa sig till varierande vindförhållanden. Genom att välja rätt kombination av försegel och trimning av storseglet uppnår man en behaglig kurs i olika vindförhållanden. Racingseglare, som strävar efter optimal prestanda i olika vindstyrkor, har en omfattande segeluppsättning för att möta alla krav. Dessa segelbyten kräver en besättning som effektivt hanterar dem för att uppnå maximal prestanda. Självklart är den här typen av segling vanligtvis den mest effektiva, men rullsystemen har ändå funnit sin plats både inom nöjes och kappsegling.

Uppgradering av Rullsystem

Rullsystem för rullfock är mer eller mindre standard utrustning idag, men när det gäller att ersätta ett skadat eller slitet system, finns det en förvirrande mängd alternativ att överväga.

Du skulle kunna välja en liknande ersättning, med tanken att ett system som har hållit i 20, 30 eller till och med 40 år inte kan vara så dåligt. Men att välja en liknande ersättning kan innebära att du missar senaste utvecklingen som förbättrar segelns form och tillförlitlighet.

Facnor Rullfock system

En sådan intressant utveckling är Facnor FD (flat deck) -systemet som använder webbing vid trumman istället för rep. Denna design möjliggör en lägre profil på trumman och ökar seglets förlik, vilket gör det mer effektivt. Den ger också större utväxling när seglet ska rullas in vilket minskar ansträngninen avsevärt. Webbdesignen eliminerar i stort sett risken för att revlinan trasslar. I sittbrunnen hanterar du ändå ett rep med bekväm diameter, mycket som med vilket annat system som helst. Dessutom kräver Torlon-lagren minimalt underhåll och behöver bara regelbunden sköljning med färskt vatten. Detta innovativa system har blivit standard på många nya segelbåtar, särskilt inom prestandasektorn.

Seldéns Furlex

Seldéns Furlex-system, likt Facnor FD, förbättrar segelns form när de delvis revas med ett frivarv i halshornet och förstagsprofil i samma dimension från toppen och ner. Den fjärde generationens Furlex är 8% lättare, vilket minskar vikten högt upp i masten, och den finns i fem storlekar för båtar som sträcker sig från 18 fot upp till 30 ton deplacement. Den finns också i elektriska och hydrauliska modeller samt med en trumma under däck.

Rullfock Harken

Harkens system för båtar från 22 till 80 fot är nu i sin fjärde generation och har stora, lågfriktionslagringar samt oberoende hals- och toppsvirvlar som gör att mitten av seglet rullas först för en förbättrad segelform. Harken har nyligen lagt till Ocean-furlers i sortimentet, som har en enda rund profil som förenklar rullning och ökar vridstyvhet, även om det medför en viss aerodynamisk förlust när seglet är fullständigt utrullat. Oceanrullarna har också ett fast halshorn och trumma som inte kan tas bort för racing.

Optimal Effektivitet i Revad rullfock eller rullgenua

När en 130% eller 140% överlappande genua har revats ner för starka vindar förloras en stor del av förlikets längd, vilket markant minskar seglets effektivitet. Dessutom innebär den typiska UV-kanten på akter och underliket att dessa områden samlar buk snabbast när seglet gradvis revas längre och längre. Detta leder till en mycket djup form i mitten av seglet, vilket resulterar i överdriven krängning och lovgirighet. Självklart kan effekten minskas till viss del med skum (eller rep) bukkompensator och rullsystem som rullar mitten av seglet först och segel med lite töjning, men även då kan den inte elimineras helt i ett djupt revat segel.

Kutterstag, två rullfockar för minskad kompromiss

Stora havskryssare, vanligtvis de över 45 fot, har ofta två förstag med en genua på det yttre och en mindre, högre skuren icke-överlappande fock på det inre, båda på rullsystem. Detta är en utmärkt arrangemang som ger ett stort segel för svaga vindar och för undanvind, samt ett segel som är effektivt i hårdare vindar. Vissa nya mindre performance båtar har en liknande konfiguration, men använder en friflygande code-segel på ett fallås istället. Det innebär att det enkelt kan riggas när det behövs, men är ur vägen resten av tiden. Båda dessa alternativ skulle vara klumpiga och dyra att installera på en mindre båt, men det är relativt enkelt och billigt att återskapa en liknande uppsättning med ett avtagbart Dyneema innerstag.

Seldén säljer en förnuftigt prissatt beslag för masten för precis detta ändamål. Belastningarna i däcket av ett sådant system bör inte underskattas – på en 35-fots båt kan en säker arbetsbelastning på flera ton behövas. Därför räcker det inte att helt enkelt bulta fast ett beslag genom däcket. Om du har tur nog att ha ett lämpligt skott strax bakom det huvudsakliga förstaget.

Det finns tre alternativ för att spänna staget på däck.

Det snyggaste och billigaste är att ta ett 2:1-block till en skotvinsch. Det har också fördelen att göra det enkelt att rigga upp det inre staget till havs, och focken kan hakas på i förväg så att den är redo att användas. Den andra vägen är en stor ”highfieldlever” eller justerbar vantskruv – Seasure och Wichard har båda produkter för detta ändamål. Men dessa kan vara svåra att montera när båten gungar i vågor, så det är bäst att ställa in dem innan du lämnar hamnen på en blåsig dag. Detta stag kan användas för en hårdvindsfock med pistolhaker, eller en stormfock.

Vi har ett flertal kunder som seglar med en kutterfock som hissas och rullas runt en vridstyv lina. Den vridstyva linan är betydligt enklare att hantera, rullfock och lina får utan vidare plats en vanlig segelsäck. En bonus nu när fler och fler sneglar på att köpa en CodeZero är det i praktiken är samma rulle som man med ett enkelt grepp flyttar mellan de olika rullseglen. Just den rullbara kutterfocken är ett utmärkt komplement till den vanliga fullstora focken, som kan vara riktigt svår att få någon vettig ordning på när man revar (rullar in) en del av seglet.


  • Seglare använde tidigare olika försegelstorlekar för att anpassa sig till olika vindförhållanden.
  • Racingseglare har omfattande segeluppsättningar för optimal prestanda.
  • Rullsystem för rullfock är vanliga och varierar i design och funktion.
  • Facnor FD-systemet använder webbing som revlina för bättre segelform och rullningseffektivitet.
  • Seldéns Furlex-rullfock-system förbättrar segelformen och finns i olika storlekar.
  • Harken erbjuder fjärde generationens rullsystem med lågfriktionslagringar och förbättrad segelform.
  • Djupt revade segel kan orsaka problem med krängning och lovgirighet.
  • Stora yachter använder ibland två förstag med olika segel.
  • Det finns alternativ för att installera ett avtagbart innerstag för bättre segelhantering.
  • Kutterfockar som rullas runt en vridstyv lina kan vara ett utmärkt komplement till din rullfock.



Vad är en rullfock?

En rullfock är ett segel som hissas på ett rullsystem. Seglet rullas runt förstaget med en manöverlina från sittbrunnen. Skillnaden mellan en rullfock och en rullgenua är att rullfocken skotas för om toppvanten.

Vad är ett rullsystem?

Ett rullsystem är en mekanisk anordning som oftast består av en aluminiumprofil som roterar runt förstaget.

facnor rullfock

Facnor Flat Deck är en rulle med band istället för lina. Detta gör rullen kompaktare och därmed får man maximal förlikslängd.

Ingen risk för over-ride/kink med band istället för lina.

Detta är marknadens mest lättrullade system!


Furlex rullfock

Furlex S-serien är Seldéns traditionella rullfocksystem som bygger på en lintrumma placerad över däck och med en manöverlina som man drar för hand. Furlex S-serie har dominerat världsmarknaden i decennier och är ett genuint välfungerande och beprövat rullfocksystem. Det säljs som ett komplett system genom ett nätverk av segelmakare och riggare.

Harken rullfock system

Harken MKIV Ocean-rullsystem är konstruerade för styrka, lång livslängd och enkel användning. Dessa lättrullade rullsystem gör all skillnad när det gäller kontroll av försegel genom att låta seglare rulla och reva seglet från sittbrunnen, samtidigt som de bibehåller en utmärkt segelform. MKIV Ocean-rullsystem erbjuder samma kvalitet som MKIV för tävling, men utan funktioner som cruising seglare inte behöver.”

kutterfock bakom rullfock

Just den rullbara kutterfocken är ett utmärkt komplement till den vanliga fullstora focken, som kan vara riktigt svår att få någon vettig ordning på när man revar (rullar in) en del av seglet. Vår gissning när vi sydde den första rullbara kutterfocken att det skulle bli en succé har nu blivit verklighet. Hör av dig till oss så kan vi hitta på en bra lösning till din båt.


Furlex TD rullen under däck

Maximera segelytan och låt din Furlex verka utan att synasAtt halsa seglet i däcksnivå ger ett längre förlik, och med ett större försegel som sveper utefter däcket förbättras naturligtvis båtens seglingsegenskaper. Samtidigt är det skönt att slippa kompromissa med bekvämligheten som ett rullfocksystem ger. Furlex TD (”ThroughDeck”) har lintrumman placerad under däck och halshornssvirveln, i vilken man halsar seglet, ligger precis över däck.