Äntligen kom det lite julstämning även i landets södra delar.

Nu när vintern gjort sitt intåg med full kraft så börjar julstämningen sprida sig, till och med här hos tomtarna på Granloftet.
Förutom en stor varm julhälsning så ägnar vi hela detta nummer av skotpunkten åt att reda ut begreppen när det gäller asymmetriska undanvindssegel. Ett numera mycket kärt barn med många namn.
För att kunna göra våra texter lite mer begripliga så får du även en liten julklapp som du gärna får öppna och leka lite med innan julafton.

Vad har du förresten köpt för present till båten?
Besättningen på Gransegel önskar alla fin höjd och god fart kommande säsong.

Glöm nu inte att klappa om gumman lite extra under presenningen, så hörs vi under det nya året.



Assymetriska undanvindssegel

Om du slår upp något gammal nummer av tidningen Segling eller PKTR från början av 90-talet hittar du våra uppslag om gennakers vi körde då. Det märkliga var att vi fick massor av förfrågningar men inte många order. Nu 20 år senare gör vi väldigt få spinnakrar och massor av gennakrar. Det har dock hänt en hel del under dessa 20 år. Inget direkt revolutionerande, men koncepten och designerna har finslipats.
Nu kan vi tydligt ange vilka vinklar de tre olika bas-designer vi har för vindvinklar mellan 50-160 graders skenbar vindvinkel. 

Att bestämma vilken gennaker man ska välja kan vara svårt. Självklart har varje vindvinkel och styrka sin perfekta design. Men det blir svårt att få plats ombord med alla segel och svårt att välja vilken man ska ha uppe.
Vi har delat upp dom i tre grupper. Varje grupp innehåller tre olika basdesigner, allt som allt 9 olika designer som alla fyller sin funktion genom vind och vinkel-registret.

Alla våra gennakers är väl utvecklade och anpassade för olika ändamål. Flerskrovsbåtarna har lärt oss utveckla segel för de snävare vinklarna typ schreechers och J-80 klassen har skapat stora runda monster för nedförsbackarna. Ingen har väl missat vår stora framgång med Tornado gennakrarna där 6 av 10 båtar på OS seglade med en Gran i halshornet. Hemligheten med de rundare cruising gennakrarna är att få förliket att rotera ut i lovart bort från virvlarna nära storseglet.


Storleken är helt avgörande

Möjligheterna och begränsningarna när det gäller att fastställa rätt storlek på gennakern till din båt kan delas upp i olika delar.
•Man struntar i alla regler och syr en gennaker som är optimalt anpassad till just din båt.
Förr fans det något som vi kallade för LYS-gennaker, ett segel som kunde ersätta spinnakern utan förändring av LYS-talet. LYS-Gennakern gick (tack och lov) i graven i samband med att LYS blev SRS. I SRS finns inga generella "rabatter", utan vi syr en bra gennaker och sen sätter lys-kommittén ett lämpligt LYS-tal.

• Storlekarna på de olika designerna förhåller sig ungefär på det viset att ifall Alfan är 125kvm är Betan 100kvm och Gamman är 75kvm. Förhållandet mellan 1/2br och UL är viktiga och påverkar formen och användningsområdet på gennakern radikalt. För att ge en fingervisning så har Gamman ett 1/2br/UL förhållande mellan ca 55-75%. Betans breddmått är ca 80-95% medans Alfan är på minst 100%.

• Nästa avgörande fråga är om och hur gennakern skall rullas eller förvaras. Det finns idag lite olika metoder att rulla sin gennaker, och vilken metod man vill använda har stor betydelse när vi skall designa seglet. Vi återkommer till det nedan.

• Gransegels gennakrar sys alltid med fullradialskärning. Alfan, Beta och gamma har lite olika skärning beroende på att vi måste ta hänsyn till två faktorer när det gäller vådlayouten.

• Panelerna måste följa lasterna så optimalt som möjligt

• Skärningen måste även anpassas för att formen skall bli så optimal som möjligt.

Hantering och förvaring

Traditionell Gennakerrulle 
Till skillnad från vanliga rullsystem som vi använder till genuer är en gennakerrulle lätt att stuva undan. Systemet består av en rulle i halsen med ändlös lina. I toppen sitter en svirvel. Dessa två enheter är sammankopplade med en vridstyv lina som är insydd i förliket på seglet. I botten på tumman sitter en hake som fästs i båtens för. Toppsvirveln kopplas till spinnakerfallet.
När man är beredd på några extra knop är det bara att dra i skotet så rullar seglet ut. Tycker man att det går för fort är det bara att dra i den ändlösa linan så rullas seglet upp och farten sjunker!
Alltihop får lätt plats i en vanlig segelsäck.

Freeflying Gennakerrulle 
Det senaste året så har en ny typ av rullar gjort sitt intåg på den Svenska marknaden. Det är en rulle där vi designar och syr seglet helt utan att ta hänsyn till att seglet skall rullas. Till skillnad från den traditionella rullen så är inte den vridstyva linan insydd i seglets förlik. I stället sitter det en tunn ”revlina” mellan mitten på förliket och den vridstyva linan, när du sedan börjar rulla seglet så tar den tunna linan med sig seglet där det är som bukigast och börjar rulla in seglet. Det här har visat sig fungera bra efter lite träning. Det man måste ta hänsyn till är att desto bukigare segel desto bylsigare blir resultatet med luftfickor och en stor rulle som man måste ta ner så snart som möjligt.

Gennaker-strumpa
Den gör det möjligt för de flesta att under säkra former, även med liten och okunning besättning pröva på spinnakersegling. Om det börjar trassla och osäkerheten börjar komma krypande så är det bara att dra i manöverlinan och vips så har man stängt in” vilddjuret”.
Det som sker då är att man drar ned en lång tygstrumpa över hela seglet som då blir ihopsamlat och helt kraftlöst. Därefter är det bara att släppa på fallet och dra ned tygstrumpan på däck eller direkt ner i påsen. Självklart kan strumpan dras ned bara tillfälligt, exempelvis i samband med gipp eller annan manöver. Vid avslutad segling ligger seglet kvar i strumpan, färdigpackat för nästa segling.

Slutsats
Som vanligt så finns det ingen generallösning på hur man ska hantera sin gennaker, här måste vi göra en liten analys av vad du förväntar dig och hur du skall använda ditt segel. Generellt så är det så att ett plant segel är lättare och går bättre att rulla än ett bukigt segel.


stockholm 08 718 30 60

malmö 040 15 00 28

oslo +47-67 58 71 50

Alfa: Detta är gennakern som passar cruising seglaren. Ersätter allround spinnakern. Rund snäll och förlåtande. Tål lite autopilot vingel utan att kollapsa. Passar även kappseglaren när det börja trycka på lite och bogen börja närma sig läns. Typiska windex vinklar här är 90-155 grader

Beta: Ett bra allround segel för kappseglaren. Här hittar vi den gennaker som fyller samma funktion som VMG spinnakern. Alltså den gennaker man hissar när snabbaste vägen ej är rätt fram. Seglet man väljer när vinden inte orkar fylla den runda Alfan eller när det bär emot. Typiska windex vinklar här är 70-110 grader

Gamma: Internt kallad schreecher, ett namn som antyder vad det handlar om. Ett power-reaching segel där den planaste inom gruppen påminner mycket om en genua, fast designad för mer twist. Typiska windex vinklar här är 45-80 grader. Alforna bör utrustas med rulle och vridstyvt förlik.

Vill du ej ha Skotpunkten,
fyll i din epostadress här:

Epost: *
Övrigt: