länk till Gransegel



Ordlista

Aerodynamik

- Läran om luftens beteende runt ett föremål.

Crosscut

- En segelskärning med paneler sydda liggande på varandra.

Cunningham

- Anordning ovanför halshornet för att sträcka förliket.

Dacron

- Polyesterfiber som används till att väva segelduk.

Falla / Fallning

- Kursändring från vinden.

Förböj

- Rigg med lätt böj även när den inte seglas.

Gaj

- Spinnakerns lovartsskot.

Hook

- Liten böj längst akterut i ett segel.

Hydrodynamik

- Läran om vattnets beteende runt ett föremål.

Kardel

- Del av wire.

Kevlar

- En Aramidfiber som används som lastbärare i segelduk.

Korda

- Rak linje mellan två ändpunkter i ett bågsegment.

Mastheadrigg

- Rigg där förstaget möter akterstaget i masttoppen.

Mylar

- Polyesterfilm som använs som stabilisator i laminerad segelduk.

Partialrigg

- Rigg där förstaget sitter klart under akterstagets fäste.

Sagg

- Böj åt lä / akterut som förstaget får av förseglets belastning.

Trimlina

- Lina i akterliksfållen som ansätts vid fladder.

Spectra

- En Polyetenfiber som används som lastbärare i segelduk.

Stallning

- När laminär strömning övergår till turbulent.

Sugga

- Reglerar spinnaker / gennakerskotens höjd.

Telltales

- Ulltråd eller spinnakerduk som visar strömningen runt seglet.

Trimjal

- GranSegels hjälp till ett strukturerat liv ombord.

Twist

- Segelkordors vinklar mot långskeppslinjen på olika höjd i seglet.

VMG

- "Velocity made good" - fart mot märke / slutmål.

Öljett

- Metallring i segel där ett hål behövs.

Slutord

För att hjälpa dig att få ut maximal seglingsglädje ur dina GranSegel, gav vi oss en mörk och kulen oktoberkväll ut med motorbåt i Stockholms ytterskärgård, för att sammanställa ramarna till denna handbok. Det blåste 20 m/s, och regnet stod som spön på fjärden. I höjd med Granholmen fick vi motorhaveri, och började driva mot land. Vi fick snabbt i draggen, den viktigaste utrustningsdetaljen på en motorbåt, och började ringa runt. Efter lite övertalning lovade Gajechas taxiservice att komma ut och bogsera oss bort från farleden och vidare till vår destination.
Medan vi väntade ringde de från sjöräddningen och frågade om vi behövde assistans. Vi avböjde, vi var ju sex sjövana segelmakare. Det känns dock tryggt att veta att de är alerta, om man en dag skulle hamna i riktig sjönöd.
För tillkomsten av denna bok vill vi alltså tacka Gajechas taxiservice, sjöräddningen och familjen Wretman, som upplät sin sommarö till koncentrerat arbete i avslappnad marin miljö.
Vi kan därmed konstatera att segling är det enda pålitliga sättet att färdas över havet.

Åter till inledningen


Synpunkter på denna sida emottages tacksamt av Johan Tuvstedt, webmaster@gransegel.com
Sidan senast uppdaterad Thursday, March 12, 2009
© Copyright Gransegel AB 2001